Що таке фонематичний слух?
Чому його потрібно
розвивати в дошкільному віці?
Фонема - це еталон звуку, що є мінімальною одиницею мови і виступає з
смислорозрізнювальною функцією. Фонематический слух
- це тонкий систематизований слух, який дозволяє впізнавати і розрізняти фонеми
рідної мови. Фонематичний слух є частиною фізіологічного слуху. Він виконує
смислорозрізнювальну функцію і розвивається в процесі спілкування з оточуючими
близькими.
Формування
у дітей граматично правильної, лексично багатою і фонетично чіткої мови - одне
з найважливіших завдань у загальній системі навчання дитини рідної мови в
дошкільному закладі та сім'ї. Розвиток фонематичного слуху має велике значення
для оволодіння навичками читання і письма, а також закладає основи успішного
навчання в школі. Добре підготувати дитину до школи, створити основу для
навчання грамоти можна тільки в процесі
серйозної роботи з формування фонематичного слуху.
Формування
фонематичного слуху дуже важливе, так як його несформованість призводить до
недоліків засвоєння письма, тобто до дисграфії, а також викликає труднощі і в
оволодінні читанням. При своєчасному розвитку фонематичного слуху легше
коректується і звуковимова дітей. При несформованості мовного звукорозрізнення
людина (дитина) сприймає (запам'ятовує, повторює, пише) не те, що їй сказали, а
те, що вона почув. Розвивати фонематичний слух у дітей необхідно для успішного
навчання їх читання та письма. Діти часто плутають близькі за звучанням фонеми,
що в деяких випадках гальмує розвиток зв'язного мовлення. Надалі розвиток
фонематичного слуху необхідний для успішного навчання іноземним мовам.
Фонематичний слух - це вроджена здатність, що дозволяє:
- визначати наявність даного звуку в слові;
- розрізняти між собою слова, що складаються з одних і тих же фонем
(БАНКУ-КАБАН, НОС-СОН);
- розрізняти слова, що відрізняються тільки однієї фонемою (СИР - СОР,
БОЧКА - ПОЧКА).
Фонетичний слух здійснює стеження за
безперервним потоком складів: всі звуки повинні вимовлятися унормовано, щоб їх
змогли впізнати слухачи. Незвична для даної мови вимова оцінюється фонетичним
слухом як неправильна. Фонематичний слух і фонетичний слух (вони спільно
складають мовний слух) здійснюють не тільки прийом і оцінку чужої мови, але й
контроль за власною мовою [Архипова, 2006].
Фонематичне сприйняття - це розумові дії
по виділенню і розрізненню фонем, за визначенням звукового складу слова:
-
визначення наявності або відсутності звуків у слові;
- місце
розташування звуків у слові;
-
визначення лінійної послідовності і кількості звуків у слові.
Фонетико-фонематична сторона мови є
показником загальної культури мовлення, відповідності мови мовця вимовним
нормам. Під фонетичної стороною мови розуміють проголошення звуків як результат
узгодженої роботи всіх відділів мовленнєвого апарату.
Фонематичий слух - це здатність дитини
виділяти і диференціювати фонеми рідної мови. Фонематичний слух формується з
шестимісячного віку і перевіряється на рівні слова. Вже до року дитина повинна
розуміти, де іграшка «ведмедик», а де іграшка «мишка». На основі фонематичного
слуху формується сприйняття - уміння:
-
визначати наявність або відсутність звуку в слові;
-
визначати позицію звуку в слові;
-
визначати лінійну послідовність звуків і їх кількість.
Комментариев нет:
Отправить комментарий